måndag 27 april 2009

Jag är med internet

Jag har spenderat kvällen med att installera trådlöst internet i lägenheten. Tjoohoo, äntligen är jag online igen, så nu kan jag uppdatera bloggen oftare. Det finns inget bättre att lyckas lösa de tekniska bitarna helt själv (tro mig, det var extremt krångligt med uppkopplingen och routern). Tur att vi "fixade och trixade" lite med vårt tv-abonemang för några dagar sen - det var det enda uttaget som fungerade i lägenheten.

Här är några bilder på vad jag ser när jag sitter vid mitt skrivbord:

Jag hade även en bild på tjejen som sitter vid skrivbordet bredvid mig. Fast på bilden har hon somnat med huvudet mot skrivbordet. Det kändes inte snällt att lägga ut den på nätet, så ni får helt enkelt visualisera er den bilden själva.

Jag testade även min kamera och spelade in en kort snutt av lägenheten:


Det var tänkt att vi skulle gå på en pokerturnering i fredags. Jag var helt slut efter jobbet, så det var faktiskt väldigt skönt att det inte blev av. I lördags tog Luy och jag en tur till Ikea. Jag köpte lite köksgrejer och lite svensk mat som knäckebröd, skorpor, kaviar, sirap och vaniljsocker. Jag kollade även på en säng. Ikea i USA har ett helt annat sortiment än Ikea i Sverige. Till exempel måste man köpa sängram och en fjädermadrass, de har inte ens den sortens sängar vi använder i Sverige. Ludys rumskompis och kille flyttar nu på torsdag, så jag ska tillbaka till Ikea nästa helg och införskaffa sängen.

På kvällen gick Ludy, Angela, Philip och jag ut. Vi gick till en klubb som heter Numbers och som ligger i gaydistriktet Montrose. (Här går folk till och mellan ställen) Just ikväll var det 80-talskväll vilket var väldigt roligt. Vi träffade även på chefens sekreterare. Först visste hon inte hur hon skulle bete sig och hur hon skulle hälsa. Hon sa att hon velat fråga om vi vill med ut, men hon visste inte var gränsen går med arbetet. Jag sa att vi i Sverige umgår med våra kollegor på fritiden. Det slutade med att hon presenterade oss för alla hon kände, vilket råkade vara ungefär halva klubben. Vi ska på en ska/reggea fest nästa fredag.

En läxa jag lärde mig idag: man ska dricksa även när man köper öl i baren. Bartendern kollade på kvittot, kollade på mig, sa "Are you kidding me?!", suckade och vände sig om. Då insåg jag att man dricksar även i baren. Jag skämdes jättemycket eftersom jag fått höra hur extremt dålig lön de har. Dessvärre hade jag inga kontanter på mig alls. Det slutade med att jag skämdes så mycket att jag var tvungen att låna pengar av Angela så att jag kudne lämna dricks i driksburken på bardisken och samtidigt förklara att jag är svensk och okunnig utlänning.

På söndagen begav vi oss till Galveston för att fiska. Efter 20 minuter på Costco för att köpa fiskespö, 1 timmes bilresa, lunch på ett hamburgeställe (där jag för övrigt lyckas spilla ut all min cola över Philip. Bra handledare jag är) och 40 minuters kamp med att få ihop fiskespöt kom vi äntligen ut till piren.


Det blåste väldigt mycket och vågorna var stora. Vi fick ingen fisk. När vi stod och fiskade såg jag två människor som var väldigt långt ut med tanke på de stora vågorna. De verkade även glida mer och mer ifrån varandra. Jag hörde hur den som var längst ut började skriva, men jag var inte säker på om han skrek på hjälp eller om han bara tjoade i största allmänhet. När hans komis började vifta med armarna förstod jag att det var allvarligt. Angela och jag sprang och hämtade livbojen, medans hon kastade ut den till honom sprang jag efter livräddarna. En familj som stod ute på piren och fotade såg ochså vad som hände. Mannen i familjen hoppade i och simmade iväg med livbojen till den nödställda mannen. De lyckades rädda honom. Mannen som hoppade i skar upp båda sina ben på pirens stenar. Det är verkligen obehagligt att uppleva sånt. Det avslutade även vår fiskeutflykt, ingen var längre på humör för att fiska.

Svininfluensan har även brutit ut. Jag har aldrig varit orolig för SARS och liknande, men nu när det är så nära så är det mer skrämmande. Folk här är jättenojiga, så fort någon person nyser tror de att den har svininfluensan. Ludys syrra har precis varit i Mexico, och har nu blivit sjuk. Vi vet dock inte i vad. Antagligen en vanlig förkylning, men man blir ändå orolig. Hon får för övrigt inte komma på besök den närmaste veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar