onsdag 1 april 2009

Förvirring

Ibland blir det förvirring när det är för många som är inblandade. Som t.ex. vid uppackning av instrument. En liten maskin jag brukar använda som är beställd och som enligt tillverkaren är levererad har varit spårlöst försvunnen. D.v.s. tills idag då jag av en slump hittade den i ett kylskåp. Vad personen som la in maksinen i kylskåpet tänkte på är för mig helt obegripligt - men där låg den iaf.

En annan sak jag upptäckt här är att man älskar underskifter och förskrifter. Gärna i kombination. Och som måste signeras i flera led och sedan godkännas och läggas in i systemet (vilket tydligen tar obegripligt lång tid). De är väldigt hjälpsamma, när man vet vad man ska fråga om. Det är flera gånger som man helt enkelt inte får information.

Jag har till exemple försökt att sammanställa vad jag behöver beställa in för att kunna komma igång med labbandet. Själva sammanställandet av listan tog minst en dag - men det stora jobbet kom när jag skulle lägga beställningen. Jag behövde maila hit och dit, ringa och anmäla mig till olika leverantörer för att kunna få ett quote att lägga in i beställningssystemet. D.v.s. om jag funnits med i beställningssystemet... Jag fick hjälp att komma i kontokt med den kvinna som kunde lägga in mig. En timme senare får jag ett mail om att jag nu är inlagd. Dessvärre angav hon varken kontonamn eller kod för inloggning. Som sagt, allt tar lite längre tid så här i början.

Labbet kommer dock bli jättebra när det väl kommi igång, det är jag helt övertygad om. Det som dock förbryllar mig är vissa labbänkar. Nu vet jag inte om jag får fota inne i labbet eller ej, men jag tog mig friheten att fota en av labbänkarna. Plus: Det finns jättemånga lådor och skåp. Minus: Vad ska man förvara i alla dessa lådor och skåp. Och var ska man sitta (benutrymmet man ser i vänstra hörnet är det enda som finns på den där långa bänken)? (Man kanske står och labbar här - det är bara vi svenskar som är lata)


Något annat som är lite irriterande (nu är jag inte helt hundra på att detta är sant - men det är så här jag fått det berättat för mig) är att man inte kan skaffa körkort eller köpa bil förrän man fått social security nummer. Bor man ej i landet får man köra på sitt svenska körkort i ett år, men om man däremot bor i landet så får man bara köra på sitt svenska körkort i en månad....Så onekligen måste man köra olagligt i två veckor... Utan ss# kan man heller inte teckna mobilabonemang. Det finns kontantkort - men jag känner att med tanke på systemet här (man betalar när man ringer, skickar sms, blir ringd till eller får sms) så måste jag sätta mig ner och grundligt gå igenom vad för slags mobillösning jag skall ha.

Jag pratade med min blivande rumskompis idag - hon verkar så trevlig. På torsdag flyttar jag dit för att sova på soffan i en månda.

2 kommentarer:

  1. När jag var i Atlanta fick jag ss# mycket fortare, tror inte det tog ens två veckor. Men det var ju åtta år sedn, byråkratin kanske har hunnit bli bättre sen dess. Lycka till med all röd tejp.

    SvaraRadera