söndag 5 december 2010

White elephant party

För några dagar var jag i en affär och skulle betala. Precis då de skulle dra mitt kort så dog deras telefonlinje, inklusive valmöjligheten att betala med kort. Av en ren slump hade jag kvällen innan tänkt att affären jag var i inte var tillräckligt modern för att acceptera visa-kort, och jag hade därför packat ner mitt checkhäfte. Vad härligt det känns att bo i ett sånt modern land där jag fortfarande kan betala med check.

Igår var jag på ett "White elephant party". När jag fick inbjudan stod det bara "You all know the drill". Jag hade inte en aning om vad de pratade om och fick fråga Alexa. Denna fest brukar vanligtvis ligga mellan jul och nyår. Alla tar med sin en present de inte vill ha, ofta en ganska löjlig present. Jag blev lite förvirrad av hela konceptet - ska jag gå till affären och köpa en present jag inte vill ha? Jag frågade en kollega och hon svarade att hon kunde ta med en present till mig eftersom hon har ett helt hus fullt med blandat skräp. Hon frågade om det gick bra med en staty av en oxe. Jag tyckte det lät som en ypperlig idé.

Följande dag ringde hon och sa att jag kunde möta henne på parkeringen så att att jag kunde lägga statyn i min bil. Föga hade jag anat hur stor statyn skulle vara. Och till på köpet tung. Helt ärligt så är det nog den fulaste staty jag någonsin sett.


Tydligen hade hennes uncle införskattat denna då det var Oxens år och sen vägrat att göra sig av med den. Hon drog till en liten vit lögn om att hon hade en vän som letat efter en staty på en oxe jättelänge men inte hittat nån. När hon berättade att hon hade en hemma som kompisen kunde få blev kompisen överlycklig. Hon förstod om hennes farbror inte ville ge bort den, men hennes kompis skulle bli så otroligt glad att få den och helt magiskt så trodde han på detta.

Gårdagen bestod alltså av detta party. De som arrangerade det hela gjorde det tillsammans med sina grannar och tillsammans hade de spärrat av sin gemensamma garageinfart och visade film med projektor på en stor vit vägg på grannhuset. Det hela var alltså en stor gigantisk utomhusbio. Otroligt mysigt.

Själva presentutdelningen gick till så att alla fick ett varsitt nummer. Nummer ett började med att öppna en present. Nummer två kan sen välja mellan att sno nummer ett:s present, eller öppna en egen present. Nummer tre kan välja mellan att sno ettans eller tvåans eller öppna en egen osv. En present kan dock bara stjälas två gånger. De presenter som snoddes flera gånger var en flaska vin och nån sprit baserat på vodka, konjak och fruktjuicer (och med en härlig turkos färg). Oxen var definitivt festens bästa White elephant present, och förhoppningsvis kommer den leva vidare flera White elephant fester framöver :D Själv fick jag vad jag anser var festens tråkigaste present; en konservburk med chili.

Just det, jag såg denna penisförlängar-truck på parkeringsplatsen i fredags. Observera de dubbla uppåtgående avgasrörern samt "truck nuts" (ursäkta motljuset).



Idag städade och tvättade jag. Dock fick jag vänta en stund med att bädda sängen med de nyss rena lakanena då Franklin kom på att de fungerade som en ypperlig säng till honom.




3 kommentarer:

  1. Vi var också på utomhusbio i helgen!

    Not.

    SvaraRadera
  2. Vad var det för liten söt IKEA-hund? :)

    SvaraRadera
  3. Tina, IKEA här har lite annat utbud än i SVerige :p

    SvaraRadera