måndag 4 maj 2009

Sängjakt, biljakt

Så i lördags följde Angela med mig och kollade på bilar. Eller rättare sagt, hon körde mig till olika bilhandlare. I början var jag bara väldigt förvirrad och visste inte alls vad jag ville ha. Men nu tror jag faktiskt att jag lyckats komma fram till att jag vill ha en Mitsubishi Eclipse eller Lancer - nu ska jag bara lyckas hitta en för ett bra pris och försöka hinna köpa den innan bejb kommer hit, så att vi har något att köra i när han är här.

Vi var hos sex olika bilhandlare - jag gillade bara en av dem. Alla de andra var alldeles för på och vägrade ta ett nej. En av dem var tom så otrevlig att han började förolämpa mig på olika subtila sätt (som att fråga om det var mitt riktiga hår, eller fråga om jag var intresserad av en truck varpå han pekar på en rostig svart skittruck). Den enda genuint trevliga bilhandlaren var Mitsubishi försäljaren, han började tom ringa runt hos sina vänner för att se om de hade det jag ville ha. Han var också den enda som faktiskt förstod vad jag letade efter. Imorgon ska jag till en bilhandlare och kolla på en Lancer jag hittat på nätet.

Sen idag, det där med säng.... Idag insåg jag varför jag inte gillar Ikea. Vi åkte dit och hämtade min box spring jag köpte igår. Väl hemma insåg jag att den sabla försäljaren inte hade en aning om vad han pratat om. Jag bad om en box spring (som en sängbotten med fjärdrar, men utan vaddering eftersom man sedan ska lägga en madrass på den). Den jag bad om fanns inte i lager. Han sa att den fanns en anna modell, billigare, i lager. Jag frågade om den hade lika många fjädrar - hans svar sa att den hade nog lite färre fjädrar eftersom den var billigare. Jag behöver ju en säng så jag tog den. Väl hemma upptäckte jag att den hade färre fjädrar - den hade nämligen inga. Det var en träram med brädbotten han sålt till mig.

Jag åkte tilbaka för att byta den. Av kvinnan i återköp fick jag reda på att de slutat att sälja de tre modeller som jag hade som förslag. Det enda likvärdiga skulle de inte få in förrän om två-tre veckor. Så Angela och jag (hon har varit hur underbar som helst och kört mig överallt - när jag börjar få ordning på allt ska jag laga en trerättaer middag till henne o Ludy som tack) åkte till TRE andra madrassfirmor. Det var då vi fick lära oss att sängarna i Sverige och USA skiljer sig väldigt åt. Och sängen jag tänkte köpa på Ikea är en svens-amerikansk hybrid som i princip bara säljs där. De få box springs vi hittade hade en annan sorts fjädring som var till för att dämpa rörelse, jag ville ha en med fjädrar (spiralformade) för att få mer rörelse i sängen (än så länge har jag bara en fast latexmadrass).

Den första firman vi var på var jättetrevlig. Eller, den var lite skrämmande. Utanför affären hade de tre ponnies för att blidka barnen. Så fort man kom innanför entrén möttes man av en halvcirkel av medarbetare (det var minst tio stycken). Sen blev vi erbjudna kakor (som vi tackade nej till). Och när vi står och diskuterar sängar kommer en kvinnan bärandes på en silverbricka med varsin glass till oss. Försäljarna var jättetrevliga och hjälpsamma. De brukade sälja Hästens sängar i den affären, så de visste precis vad för slags säng jag letade efter. Desvärre hade de inget i den modellen.

Det slutade med att jag insåg att om jag ville ha en säng så fick jag åka tillbaka till Ikea och boka sängen och sen vänta i några veckor. Sagt och gjort, vi åker tilbaka till Ikea. Jag pratar med en kvinna på sängavdelningen som kollar på lagerstatusen och säger att det inte ens finns någon planerad leverans på den sängen. Jag berättar att de tidigare sagt att de kunde skriva upp mig på en lista för att reserverad en åt mig. Hon kunde inte lägga in en beställning åt mig eftersom det inte fanns någon planerad leverans. Hon ber om mitt nummer så att hon kundne ringa mig imorgon då hon pratat med sin chef om hur hon skulle kunna fixa det. Precis när vi kommit ut från varuhuset ringer hon och frågar om vi hunnit åka. Hon hade sprungit igenom hela varuhuset för att hitta oss. Tydligen hade de hittat en på lagret. Den låg långt upp på hyllorna som de skulle plocka ner till mig. Jag vet att de egentligen inte får köra gaffeltruck när det är kunder i affären så jag är så otroligt tacksam. Antagligen märket hon hur uppgiven jag var när jag berättade om hur min dag varit i jakt på säng.

Det hela slutade med att jag åkte hem med box springen. Dock krävdes det fyra ebsök på Ikea (en för att hämta box springen, två för att lämna tillbaka den (jag glömde plånboken första gången) och ett fjärde för att köpa den andra modellen. Jag köpte även ben till sängen. Desvärre fick jag bara en skruv till fyra ben - så det blir ytterligare en tur till Ikea imorgon.

5 kommentarer:

  1. jäääklar vad mycket spring det var till ikea då. Är de verkligen så dåliga där? helt galet. men bra att de löste sig till slut!

    SvaraRadera
  2. Eh.. jag önskar att jag hade kunnat hjälpa dig mer med sängletandet, men det helt enkelt inte samma sortiment som i Sverige...
    Synd att du fick så mycket problem med Ikea, som i övrigt är superbäst.
    Fast den där expediten som sprungit och letat över allt efter dig verkar iaf ha sann ikea-anda :)
    Pusssss

    SvaraRadera
  3. Nä, sängsortimentet är helt annorlunda. Det är amerikaniserade versioner av svenska sängar. Den amerikanska versionen består av en träbotten, en tjock fjädermadrass och en tjock skumgummimadrass - det hela resulterar i en väldigt hög och extremt mjukt säng. Därför körde jag på den svenskamerikanska hybriden med en träram som inkluderar fjädrar , och sen en madrass ovanpå. Tillslut löste det sig - men nu har jag inte längre nån lust att åka till Ikea eftersom halva personalstyrkan känner igen mig :p

    SvaraRadera
  4. Tänk vad praktiskt det är att flytta in i en färdiginredd container! Jag lämnade in en säck tvätt i går på förmiddagen, och på eftermiddagen kunde jag hämta den, den luktade gott och var färdigvikt! Allt helt gratis.

    SvaraRadera
  5. Praktiskt, ja. Hemtrevligt, nej :p

    SvaraRadera