torsdag 9 juli 2009

Städddags

I söndags var det dags att städa. Jag tog fram dammsugaren som jag avskyr så innerligt. Den är sjukt otymplig, den kommer inte åt att dammsuga under sängen eller soffan eller i hörnen för den delen. Den är dessutom ganska tung att använda

Det första jag behövde göra var att tömma den. Den här är "smart" så man behöver ingen dammsugarpåse. Kombinera detta med det faktum att min rumskompis gärna använder ett fint puder som man strör över mattan innan man dammsuger som sedan gör att det luktar "gott". Detta resulterar i att när man öppnar behållaren för att tömma den fullkomligt täcks man av finkorninga partiklar av luktagottpuder samt diverse damm, och ungefär tre fjärdedelar av behållarens innehåll hamnar i papperskorgen, resten lite överallt.

Sen när jag väl börjar dammsuga inser jag att den suger på att suga. Jag skruvar loss dammsugarslangen, stoppar ner fingrarna och möts genast av en gigantisk propp av damm. Detta resulterar i att jag sitter och meckar i en kvart för att få ut ungefär en 2 dm lång dammkorv, följt av kapsylen som täppt till slangen.

Jag återtar mitt dammsugande, men märker att den fortfarande inte får upp småsten etc. samt att den instället för att suga upp skräp börjat med den dumma egenskapen att spruta ut skräp. Än en gång monterar jag isär den och hittar felet: borstarna som ska borsta upp allt skräp är täckta av Ludys hår. Försöker än en gång dammsuga men märker att större stenar bara spottas ut igen. Jag monterar än en gång isär den och hittar ett filter mellan dammsugarslangen och ingången till behållaren. Den enda funktion jag ser att filtret har är att blockera saker större än ett riskorn från att sugas in i behållaren. Jag tog bort filtret och kunde äntligen dammsuga ordentligt.

När jag var färdigt var halva behållaren fylld med damm! Jag vill inte ens tänka på hur mkt som fortfarande cirkulerar i lägenheten... Jag verkligen avskyr de här heltäckningsmattorna de har överallt.

2 kommentarer:

  1. Håller du på och övar för att bli husfru?

    SvaraRadera
  2. Nä fy bubblan. Men städa måste varje normal människa som gillar att ha det rent omkring sig göra. Men du kanske tror att huset helt magiskt blir rent helt utan din inblandning? :p

    SvaraRadera