söndag 1 maj 2011

Valborg

Nu har jag i flera dagar förgäves försökt ladda upp några fler videos från New Orleans. Av någon outgrundlig anledning fungerar det inte, så ni får bli utan.

Nu för tiden jobbar jag långa dagar och helger, samtidigt som jag försöker få ordning på allt jag behöver fixa inför flytten; vem jag ska ringa, vilka papper som behövs, vilka formulär som skall fyllas i etc. Hur ska jag hinna?

Dock lyckades jag komma ifrån på lördagskvällen så att vi kunde fira Valborg.


Vi var 8 personer som avnjöt en middag bestående av räkcocktail, Hasselbackspotatis och ungssteks fläskfilé med kantarellsås (mina två sista burkar med kantareller, så nu får jag klara mig utan det i några månader) samt avslutade med en frusen kaffe-choklad-punschtårta. Bottnen består bl.a. av haselnötter. Tydligen ingår inte hasselnötter i affärernas vanliga nötutbud och slutligen fick jag bege mig till den affär som oftast har de mer "udda" produkterna jag letar efter; Central market.

En krämig, härligt gulgrön räkcocktail moderiktigt dekorerad med en dillkvist och serverad i plastmuggar.

Dessvärre blev det ingen bild på vare sig varmrätt eller efterrätt. Vi började att laga middagen runt klockan sex och hade nog lite felaktigt uppskattat att den skulle vara färdig ca en timme senare. Dessvärre tar Hasselbackspotatist aldrig 45 minuter att laga, trots att alla recept påstår just detta - det tar heller inte en timme om ugnen är inställd på 80 grader. Efter en timme i alldeles för låg ungsvärme insåg vi vårat misstag och justerade till korrekt temperatur, och fick vänta ytterligare en timme. Halv nio fick vi äntligen börja äta, och vid det laget var jag så hungrig att jag inte hade en tanke på att fota lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar