onsdag 4 maj 2011

Kvällsäventyr

Jag vet att det här landet, eller i alla fall den här staden, är byggt för biltrafikanter. Det stoppar dock inte mig från att försöka mig på små äventyr till fots. Dagens mål var att ta mig till den närliggande bankomaten för att deponera en check. Likt en världsvan äventyrare begav jag mig ut i skymningen, beväpnad med ett par lågklackade skor och en handväska. Solen stod låg på himmelen och stack i ögonen då jag vant kryssade mellan bilarna vid de icke existerande övergångsställena. Efter en åtta minuter lång resa till fots, med livet som insats, nådde jag äntligen mitt mål: Bank of America.

Kontoret där jag hamnat hade två bankomater i sin ägo; den enda dold, djupt inlåst i bankens mörka innanmäte, den andra tillgänglig till stadens invånare även kvällstid. Trots flera år i landet, boendes med dess lokalbefolkning, upphör deras beroende av stora motordrivna fordon ej att förundra mig. Banken har anpassats efter önskemål från landets invånare - den andra bankomaten kan endast nås genom att följa skyltarna som pekar mot "Drive through ATM". Med mod i hågen inpassade jag mig i ledet, omgiven av stora monster till bilar, både framför och bakom mig. Efter blott en halv minut måste jag erkänna mig besegrad - jag har bättre saker för mig än att lägga min tid på att stå i kö och andas in avgaser. Utan att ha fullföljt mitt ärende stiger jag ut ur ledet och vandra sakta bortåt i solnedgången, mot nya äventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar