måndag 16 maj 2011

Pandan layer cake

Morgonpasset spenderades som vanligt i labbet. Resten av dagen blev det som varje söndag: tvätta och städa. Och så passade jag på att prova ett recept jag velat pröva på länge. Som vanligt har min amerikansk-vietnamesiska kollega försett mig med de mer exotiska ingredienserna såsom Pandan paste och agar-agar pulver.


Jag vet att färgen kan vara lite skrämmande och ser artificiellt ut, dock använde jag mig av pandan-extrakt som är helt naturligt - så inga tillsatser här inte.

Sen koka man upp en pandansmaksatt agar-agarblandning som man skall täcka hela kakan med.

Så här ser kakan ut när den moterats ihop, upponer.

Innan den garnerats

Jag gjorde en smörkräm smaksatt med rom, kokosmjölk och vit choklad och bredde ett lager runt kakan för att sen täcka den med kokosflingor.

Återigen - jag måste definitivt träna på mina garneringskunskaper. Eller, rättare sagt tänka efter när jag blandar till glasyren. Jag tänkte som sagt ha kokossmak på den. Som vanligt så hade jag inget recept utan improviserade lite med kokosmjölk, smör, florsocker, rom och vit choklad. Dessvärre slutade min hjärna att tänka för en sekund och jag tyckte det var en superb idé att slänga ner den rivna kokosen för mer smak och konsistens. Precis samtidigt som jag hällt i den kom jag på att det var en ypperligt dum idé med tanke på att jag även skulle använda frostingen till att dekorera med och inte bara till att täcka sidorna. Självfallet täppte kokosen igen alla olika spritsspetsar jag testade, och efter att en av påsarna t.o.m. exploderade och sprutat smörkräm över halva köket så insåg jag att det inte skulle bli något mästerverk. Man kan ju hoppas att smaken är bättre än garneringen :p

Kollegorna får bedömma imorgon vid tre-fikat.


3 kommentarer:

  1. Du gjorde en tårta av agar? Är inte det sånt man odlar bakterier i?

    För inspiration i dårtdekorationer rekommenderar jag http://marinassottochsytt.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Japp, lite som gelatin, fast stelare och lättare att separera från formen.

    Jag har ett jättefint set med spetsar för att dekorera tårtor med. Nån gång kanske jag lär mig att använda hjärnan när jag ska göra smörkrämen så att jag faktiskt får använda det :p Men smaken var iaf gudomlig på smörkrämen (hur kan det gå fel med kokos, vit choklad och rom?)

    SvaraRadera
  3. Nej, ingenting kan gå fel om man använder rom!

    SvaraRadera