tisdag 4 oktober 2011

Sensommarhelg

Vädret var så toppen i lördags att jag var tvungen att utnyttja det till max. Detta innebar att jag både hann med att putsa alla fönster i lägenheten samt ta en utflykt med pappa och plocka svamp.

För några dagar sen var jag i affären och köpte lite trattkantareller då de t.o.m. var billigare än champinjoner. Väl i kassan hade killen som satt där lite svårt att komma på rätt PUL-kod, varpå han frågade kunden han just expiderat (tydligen en kollega). Hon tittade på påsen med svamp och gav mig en sned blick samtidigt som hon lite hånfullt sa "Jasså, det där. Det är trattkantareller. Finns huuuuur mycket som helst ute i skogen, jag plockade flera lite förra helgen". Ungefär som att jag var dum i huvudet som betalade för det när det nu fanns så himla mycket gratis ute i skogen. Föråt mig för att jag inte har lika mycket fri tid som du. Iaf, tänkte jag passa på att plocka svamp nu när det är så fint väder, och jag kunde avvara några timmar.

Saken med trattkantareller är att de gärna växter i stora grupper, och när man väl hittat dem så finns det hur mycket som helst. Problemet är att de är väldigt lika vissna löv och det är lätt att man inte ser dem förrän man står i dem. Blinkar man så tappar man bort dem igen. Därför är jag lite skeptisk när folk säger att det finns sååååå mycket. Visst, om man väl lyckas hitta en klunga kan man snabbt få ihop ganska mycket. Problemet är om man inte hittar en klunga. Nu när vi var ute kan jag ju inte säga att det fanns gott om klungor. Dock hade vi turen att hitta två stora klungor som genererade välfyllda plastpåsar (japp, här är man amatörplockare med ICA-påse då alla korgar är ute på landet). Det tog nog en timme att rensa dem när jag kom hem (eftersom även svampkniven är på landet), men resulterade i fyra plåtar för torkning samt två liter för förvällning och frysning. Stenålderssamlaren i mig jublade av glädje för mitt nypåfyllda förråd av svamp.

(egentligen ville jag torka allt då min frys redan är fylld till bristningsgränsen av bär, frukt, fisk och matlådor - dessvärre tog min fönsterkarm slut och jag hade ingen annanstans att lägga svampen)






Ett litet sidospår på tal om min ICA-butik. När jag flyttade hem upptäckte jag fördelen att handla med självscanning. Jag kunde direkt packa ner i påsar, och det gick så mycket snabbare att betala plus att kön till självscanningskassan oftast var tom (från att man ställde sig i kön för att betala till att man var på väg ut ur butiken var oftast ungefär en minut). Till min stora sorg meddelade min butik att de skall upphöra med detta då endast en liten del av butikens kunde valt att nyttja systemet. Detta resulterade i att sist jag var och handlade fick stå i kö i hela fem minuter, plus den tid det tog för kassörskan att väga och scanna in mina varor, plus den tid det sen tog att packa allt efter att man betalat. Dagens I-landsproblem!

2 kommentarer:

  1. Det måste vara enda butiken i Sverige som slutar med självscanning. Här trakasseras man varenda vecka om att man ska börja, snart kommer de nog att skära av hälsenorna på var tredje som går i den vanliga kassan som lite "extra morot" för att folk ska scanna mer själva.

    Du är välkommen hit förresten om du vill ha mer svamp.

    SvaraRadera
  2. Jag vet! Så typiskt också. Jag gillade ju självscanningen.

    (hmm...jag ska nog inte berätta var jag plockade svamp...)

    SvaraRadera