söndag 2 oktober 2011

Oktoberfest; lördagen

På lördagen vandrade vi omkring i München. Bland annat gick vi till Marienplatz och råkade gå förbi just då klockspelet satte igång. Det var lite fascinerande att höra den kollektiva sucken och oooooohhhh:et som turisterna utbrast i kör de figurerna började att snurra. Jag kan inte ens tänka mig hur det lät då klockspelet var nytt.

Vi vandrade sedan vidare mot den engelska trädgåren, ett givet besök när man är  München. För er som inte vet så befolkas denna av solbadandes tyskar, gärna så som naturen skadade dem, d.v.s. helt spritt språngande nakna. Vissa utav dem var mer modesta och låg en bit bort, men som alltid finns de som vill synas och som praktiskt taget låg tvärs över stigen. Man såg hur de spejade mot folk som gick förbi, och vred och vände på sig för att optimera de förbipasserandes infallsvinkel mot deras skrev. Vi fotade aldrig dessa, men mina amerikanska vänner var mindre blyga och fotade glatt alla som låg och solade på stigen. Lite intressant var att deras kamera utövade någon slags självcensur och varenda en av deras tiotalet bilder vara alla suddiga.

På väg till engelska trädgården
Den onakna delen av trädgården

Väl där begav vi oss till den kinesiska tornet för att äta korv med surkål, pretzels samt avnjuta en kall dryck.



Tro det eller ej, men detta är faktiskt kön till glasståndet



På kvällen mötte vi upp med mina fyra amerikanska vänner, bland annat min före detta rumskompis. Det var så kul att se dem igen, och jag kan inte fatta att det gått tre månader sen jag såg dem sist. När jag flyttade hem var jag inte så ledsen eftersom jag visste att jag skulle träffa dem igen, men nu vet jag inte när det blir vi ses igen. :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar