tisdag 18 oktober 2011

Konsten att skaffa sig en tillfällig trafikförsäkring

- Hej och välkommen till If.
- Hejsan, mitt namn är Karin och jag har en fråga angående att skaffa en tillfällig trafikförsäkring.
- Okej.
- Jag flyttade hem från USA för några månader sen och tog med mig min bil. Nu har den genomgått ursprungskontroll samt blivit godkänd som flyttgods av Trafikverket. Nu nästa vecka skall jag åka och få den registreringsbesiktigad, så jag skulle behöva en tillfällig trafikförsäkring.
- Ja det går bra.
- Och just det, den har ju såklart inga svenska plåtar. Bara amerikanska.
- ...Eller nej, den kom från USA, sa du? Då kan jag inte erbjuda dig en försäkring.
- Men, alltså, jag ska ju inte ha en riktig helförsäkring, utan bara den tillfälliga för att kunna köra till bilbesiktningen.
- Nej det går inte. Vi kan bara erbjuda försäkring på bilar från Schengen-länder.
- Men jag har haft bilen försäkrad i Sverige förut. Precis när den kom till Sverige så köpte jag en tillfällig försäkring hos tullen. Det var iof inte via er, men det borde väl inte vara omöjligt att försäkra den?
- Det JAG kan göra för dig är att jag skickar hem ett papper till dig.
- Okej. Vad för papper.
- Jag skickar hem ett papper om ansökan om tillfällig registrering som du skall fylla i och skicka till Trafikverket. Sen kan vi ge dig en försäkring.
- Men, alltså. Jag ska ju ha en försäkring för att köra till besiktningen för att bli godkänd för att få svenska plåtar. Men tack då, jag testar med ett annat bolag.

- Hej och välkommen till Trygghansa. Vad kan jag hjälpa dig med?
- Hejsan, mitt namn är Karin och jag har en fråga angående att skaffa en tillfällig trafikförsäkring.
- Okej.
- Jag flyttade hem från USA för några månader sen och tog med mig min bil. Nu har den genomgått ursprungskontroll samt blivit godkänd som flyttgods av Trafikverket. Nu nästa vecka skall jag åka och få den registreringsbesiktigad, så jag skulle behöva en tillfällig trafikförsäkring. Och just det, jag har bara amerikanska plåtar på bilen.
- Ja det går bra. Eller USA sa du, häng kvar en sekund så skall jag bara kolla upp det.
- Okej.
En halv sekund senare här jag ett klick, och samtalet kopplas ner.  


- Hej och välkommen till Salus ansvar. Vad kan jag hjälpa dig med?
- Hejsan, mitt namn är Karin och jag har en fråga angående att skaffa en tillfällig trafikförsäkring.
- Okej.
- Jag flyttade hem från USA för några månader sen och tog med mig min bil. Nu har den genomgått ursprungskontroll samt blivit godkänd som flyttgods av Trafikverket. Nu nästa vecka skall jag åka och få den registreringsbesiktigad, så jag skulle behöva en tillfällig trafikförsäkring. Och just det, jag har bara amerikanska plåtar på bilen.
- Ja, det skall inte vara några problem!
- Är du säker?
- Ja-ah då. Jag har gjort det här två gånger förut. Vad sa du att du hette?
- Ja, alltså. Typiskt. Jag har ju inte mina papper med mig, de är hemma. Jag tänkte att jag skulle ringa runt till olika bolag och kolla vad det kostar, jag trodde inte det skulle bli så här krångligt? Och bara för att jag tillslut hittar nån som kan hjälpa mig så kan jag inte ens teckna försäkringen...
- Men det är inga problem. Jag kan ringa upp dig på måndag.
- JATACKJÄTTEGÄRNA!
- Men vad bra. Då säger vi det. Jag ringer dig på måndag så löser vi det!


.... Men när de ringde upp på måndagen visade det sig att de endast kunde erbjuda en försäkring som gällde till besiktningen. Sen antog de helt sonika att man blev godkänd och väl där skulle kräva sitt svenska reg.nummer, ringa dem och teckna en riktig försäkring. Det var den enda försäkringen de kunde erbjuda.

Tillbaka på ruta ett. Jag ringde Trygghansa igen. Den här gången kopplade de inte bort mig. Och det visade sig att de hade en försäkring - drygt 1800 kr för man var tvungen att förskottsbetala ett halvår framåt. Och man kunde endast teckna en trafikförsäkring.

....Sen fick jag pappret. Och då stod det att det endast gällde vid ansökan om tillfällig registrering. Jag ringde återigen upp. Men han försäkrade att den faktiskt skulle gälla mig trots att det stod så. Så jag antar att jag får lita på honom...

Vilket meck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar