söndag 14 augusti 2011

Kroatien

Ja jösses, det går bara längre och längre mellan inläggen. I min naivitet trodde jag att det skulle bli lugnare på jobbet när jag väl flyttat tillbaka. Förvisso har jag inget labbande att göra, men att skriva artikel och avhandling samtidigt som jag försöker fixa alla papper och få ihop det med kurser på jobbet så går tiden så mycket fortare än vad jag skulle önska.

För en vecka sen fick jag iaf en veckas semster.


Självfallet skall man ha matchande blå
och vitrandig tröja
 Jag åkte ner till Rijeka i Kroatien för att sen ta bussen till Pula där Alex o hans familj har ett hus. På bussen mellan flygplatsen och stan började jag prata med några killar från Texas. De hade flygit till Kroatien för att segla i en vecka. Endast fem minuter in i bussfärden hade jag redan blivit erbjuden att följa med då de hade en extra plats i båten. Vi Texaner håller ihop :) Dock valde jag självfallet Alex framför dem. Bussresan från Rijeka till Pula tog ungefär två timmar. Det var en liten buss som saknade luftkonditionering och förvaring för väska. Detta i kombination med att det var överfullt resulterade i att jag satt och toksvettades med bagaget i knät. Dock måste jag haft otur, för en vecka senare när vi åkte tillbaka var det en stor buss med fungerade luftkonditionering och gott om lediga platser.

Triumfbågen i Pula

Vi bodde strax utanför Pula, i Stinjan (närmare bestämt Puntizela) men besökte flera städer i närheten bl.a. Pula, Rijeka, Rovinj och Fazana.

I Pula åt vi gudomligt god glass, vandrade omkring samt tittade på deras arena. 
Arenan i Pula


En utställning på arenan
Vi åt god mat och drack den senaste innetrenden: öl med citonsmak (det fanns även med smak av äpple, grapefrukt och lime)
Öl med citronsmak. Förvånansvärt god faktiskt.

Grillad calamari
Helstekt gris

Friterad småfisk
 I Kroatien är det främst stenstränder och klippor. Detta är något jag uppskattar oändligt mycket då jag verkligen avskyr sandstränder. Från Rovinj tog vi en båt till den röda ön (Crveni otok), där det finns helt underbara stränder. Rovinj i sig är också en otroligt charmig stad, och om man senare på natten känner för att gå ut och festa så finns bl.a. Monvi center som är en massa klubbar ock barer på ett och samma inhägnade område under öppen himmel. Dessvärre råkade vi välja en natt då medelåldern var aningens lägre.
Rovinj
Är det en val? Nej det är en Karin som tittar på fisk.
Utsikt från tornet på den röda ön

En av stränderna i Fazana
Själfallet var jag tvungen att skaffa en hennatatuering. Utbudet var dock väldigt limiterat - man kunde välja mellan olika drakar, fjärilar samt tribals. Tillslut hittade jag en bild med Tinge-ling från peter Pan - så den fick det bli.
 I Fazana var det en Sardellfestival när vi var där. Detta innebar att det dukades upp med tjugotalet små stånd som alla sålde friterade sardiner och . Dessa var friterade  olivolja och vitlök - helt gudomligt gott. Till detta drack man sangria.Allt åts med fingrarna tillsammans med vitt bröd. Fisken var så krispig och god att jag åt upp allting förutom huvudena.



 

Liten kyrka i Fazana

En tidig morgon begav vi oss till Fazana klockan sex på morgonen. Vi skulle nämligen följa med två lokala fiskare ut på deras på för att ta upp 2 stycken 25-metersnät de lagt kvällen innan. Det var väldigt intressant att följa med dem ut - fångsten här är helt annorlunda från vad mamma fångar i sina nät på landet. Dessvärre var det en dålig natt och vi fick inte mycket fisk. Vi fick väldigt många sjögurkor och havsigelkottar, några sjöstjärnor, några fiskar och en liten haj. 
Tidig morgon i Fazana




Havsigelkott



Haj



Drakfisk

Dissekerad sjögurka
 Som sagt så fick vi väldigt många sjögurkor. I vissa länder, som t.ex. Japan betraktas dessa som en delikatess. Här i Kroatien betraktas de som skräp. Intressant fakta om sjögurkan är att den inte har några naturliga fiender. När de dissekerade en sjögurka för att visa hur de ser ut inuti visade det sig att de i princip är ihåliga innuti och inte alls har organ och inälvor som man förväntade sig.

Dagens fångst
 Tillslut var det dags för hemresa. Vi skulle åka hem med kvällsflyget från Rijeka så vi bestämde oss att ta en morgonbuss från Pula till Rijeka för att ha en dag i den staden också. Dock blev det lite jobbigt att släpa omkring all packning hela dagen.
Massa packning i Rijeka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar