söndag 24 juli 2011

Blomsterdödaren

De sista månaderna innan jag flyttade hem hade jag en blomvakt i min lägenhet. Låt oss säga att hennes starka sida inte involverar mina blommor. Lägg även till det faktum att hon inte ens lyckades få upp det barnsäkra locket på näringslösningen - mina blommor fick utsättas för det ultimata testet. Bland annat lyckades hon döda den ena av två palmer som båda växte i samma kruka, vilket jag personligen tycker är en ganska skicklig bedrift.

En av mina julkaktusar har sett lite hängig ända sedan jag kom hem. Jag trodde först att det berodde på att den fortfarande inte riktigt hade återhämtat sig. Sen började jag observera små svarta pricka på den, det såg nästan ut som små svarta frön eller som att jord skvätt upp då jag vattnat den. Jag tänkte inte mer på det, och glömde bort den där den står i köksfönstret. Men så igår upptäckte jag att det var ännu fler svarta prickar, och att det låg mer på bänken under den. Vid en närmare titt såg det ut som musspillning. Vad sjuttsingen! Sen när jag inspekterade bladen såg jag att vissa delar var vältuggade, eller rent utsagt helt uppätna.  

Sen helt plötsligt såg jag den - världens fetaste, och antagligen nöjdaste, larv hade bestämt sig för att bo i min julkaktus. Jag förstår honom, skyddat läge, reglerad temperatur och oändliga mängder mat. Han försökte gömma sig, han hade lyckats klämma ner sig mellan inner- och ytterkrukan. Dessvärre hittade jag honom och hand fick snällt finna sig i att bli utburen till närmsta buskage.

1 kommentar:

  1. Min hyresgäst lyckades döda min kaktus under den tid jag var borta (mind you att jag bara brukar vattna den varje/varannan månad och att den har klarat sig utmärkt hittills). Det tycker jag var ganska så skickligt...

    SvaraRadera