måndag 6 juni 2011

Promenad i 35-gradig värme

Ibland får jag ett sug efter nån maträtt eller ingrediens och suget går inte över förrän det stillats. Denna gång var det något så konstigt som blomkål och pilgrimsmusslor. Jag har inte en aning varför jag helt plötsligt blev så sugen på pilgrimsmusslor - jag har beställt det på restaurang kanske två eller tre gånger i mitt liv, och jag har aldrig ens lagat det själv. Men men, när suget satt in måste det stillas.

Istället för att åka bil till affären så promenerade jag dit, en promenad på ca 15 minuter. Hittills har det inte varit något problem att promenera; idag var det 35 grader varmt, fuktigt och vindstilla vilket gjorde promenaden till en aningens oangenäm upplevelse. Skam den som ger sig tänkte jag och lyckades ändå ta mig till affären. Väl där måste solen gjort mig lite yr och jag började plocka på mig tunga varor såsom potatis och vattenmelon. När jag bad killen i kassan om han kunde packa allt i två påsar så att det blev jämvikt när jag bär dem frågade han hur långt jag skulle promenera. När jag svarade "En kvart" tittade han på mig som om jag vore galen (och just denna dag kunde jag faktiskt förstå honom).

(Till middag blev det dijontäck blomkål och gröna bönor rostade i ugn, stekta pilgrimsmusslor och potatis- och blomkålsmos)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar