söndag 18 september 2011

Att importera en bil som flyttgods från USA till Sverige

Tar så mycket längre tid än man tror.

Jag påbörjade min resa, eller snarare min bil gjorde det, i slutet av juni då jag lämnade av henne till killen i Houston som skulle fixa alla amerikanska papper samt skeppa iväg den. Först blev den nån veckas väntan innan den lastades på container, och sen tog det 4-5 veckor innan den kom till Stockholm. (25 augusti har jag för mig). Det tog ca en dag innan den var urlastad ur container, och jag kunde bege mig till tullkontoret. Det har varit superskönt att slippa det mesta av pappersarbetet med skeppningen; jag behövde bara fylla i några papper samt vänta ca 20 minuter på tullkontoret innan jag fick papper på att jag kunde hämta ut bilen.

Samma dag som jag hämtade bilen skulle jag åka bort, så jag kunde inte skicka in papperna för ursprungskontroll och ansökan om flyttgods till Transportstyrelsen förrän den 29e augusti. De skulle sedan kolla att bilen inte är rapporterad som stulen någonstans etc, och allt detta var klart den 12 augusti. Jag fick besluten i brevlådan den 14 augusti. Då var det dags att boka registreringsbesiktning samt kontroll besiktning. Först var jag tvungen att ta reda på bilens totalvikt, vilket hade varit så mycket enklare om den faktiskt var parkerad i närheten och inte hos föräldrarna :p

Tydligen är det bara två eller tre bilprovningar i Stockholm som utför registreringsbesiktningen, så jag förstod att det skulle vara nån veckas kö...men föga anade jag att jag skulle få svaret att första tillgängliga tid i Sollentuna var den 9e december. Japp, ni läste rätt. DECEMBER! Efter lite lirkande med damen i luren hittade hon en tid i Bredängen den 9:e november. Inte idealt, men bättre än december.

Eftersom jag haft lite "otur" då jag ringt bilprovningen och fått olika svar då jag pratat med den tekniska supporten, så tänkte jag att det kanske var samma sak med bokningen. Därför ringde jag igen nästa dag. Killen jag pratade med då var pigg som en mört och förstod min situation och tog själv initiativet att titta på stationer utanför Stockholm. Vips hittade han en tid den 7 Oktober i Strängnäs (som jag dessvärre inte kunde ta pga jobbet), samt en tid den 18 oktober i Södertälje. Toppen, bara en månad kvar! :p Vidare sa han att det hände att folk bokade av sina registreringsbesiktningar, och att det därför lönade sig att ringa ganska ofta till reservationen och se om det fanns något avhopp. Gissa om jag kommer ha dem som snabbnummer och ringa flera gånger per dag nu :p

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar