tisdag 19 april 2011

Kräftskiva

Även fast det tog lång tid att koka våra 20 pound kräftor så var det väldigt roligt att tillaga dem. Och sen när vi nu igår fick njuta av dem så blev det ännu bättre. Vi hade en traditionell kräftskiva med västerbottenostpaj, västerbottenostpaj med räkor, kantarellpaj, hembakta baguetter, ostbricka, pastasallad och nubbe (OP).

Kantarellpaj och ostbricka


Jag glömde att fota resten av pajerna, för när maten väl var framdukad var vi alla så hungriga att vi kastade oss över den.

Hälften av alla kräftor.

Vi var 10 personer och vi lyckades få i oss allt! Efteråt drack vi vietnamesiskt iskaffe och åt jordgubbar med basilika och vaniljglass. När vi inte sjöng nubbevisor så lyssnade på svensk dragspelsmusik.

En superlyckad kväll. Dock lyckades jag med att toltalt dumförklara mig själv. Av nån anledning kom vi in på språk, och en kompis frågade vilket språk som talas i Holland. De andra svarar direkt "Dutch", varpå jag skrattar åt dem och påpekar att de har så fel. Dutch pratas ju i Tyskland! I stundens förvirring var jag helt övertygad om att jag hade rätt. Men tjena yxskaft - jag hade visst lite svårt att hålla isär på Dutch och Deutsch. :p Jag bjuder på det!

På natten lånade jag soffplats där så att jag inte behövde köra bil efter att jag druckit. En till vän sov även över, och han sov på futonen i samma rum som jag sov i. När jag vaknade vid fem i morse fanns endast hans strumpor kvar. Jag gick ned på nedervåningen för att se om han förflyttat sig till soffan där, men fann bara täcket han använt. Jag hittar även de två väggklockorna från vardagsrummet inne i badrummet. Okej... Han hade tydligen fått en hostattack mitt i natten och ville inte väcka mig. Han hade därför förflyttat sig till nedervåningen, men stördes för mycket av klockorna. Dock kanske det inte var det bästa valet att lägga in dem i badrummet då deras tickande förstärktes av akustiken. Tillsist gav han upp och åkte hem. Utan strumpor i skorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar